glayíu del díi

domingo, 13 de enero de 2013

Coses, cosadielles nel paraísu. (2)

Güei voi falávos alrodiu d'una folixa que non sabía d'elli. Nómase'l Domingu de Sidros ya Comedies. Tién llugar na parroquia de Valdesoto (Sieru), que ye a ú vivo agora dende fai unos meses. 

Tou xira alrodiu d'unos personaxes nomaos los Sidros. Anque ye más normal conocélos nel restu'l país como Guirrios; por exemplu nos conceyos de Llaviana, Smartin del Rei Aurelio ya Llangréu, asina comu'l Guirria de Ponga. Hai vezos asemeyaos notros conceyos comu los Zamarrones de L.lena, los Bardancos de Casu ya los Reises d'Ibias. Ye desconocíu'l so orixe nel tiempu. Podemos apurrir que Costantino Cabal fálanos de que la pallabra Gurrio, vien del llatín (guerrire, que ye lo mesmu que brincar d'allegría).

Esta folixa muerganízala la peña "El Cencerru" que vino recuperála nel añu 2004. La folixa, amás, vién de cellebrar otres coses más alrodiu d'elli. Asina nel eventu nomáu VI Xornaes de Mazcaraes d'Iviernu (11, 12 ya 13 xineru del 2013) hai dende un Alcuentru Astur-Luso, el cimeru, que recueye una Feria de Productos Astures ya Lusos, tamién unes Xornaes Gastronómiques Astur-Lusas col "Bacalhau com Todos", ya'l Domingu de Sidros ya Comedies. Hebo desfiles pelas cais de La Pola, el sabadu, con garrapiellos de Portugal (Aveiro), Lleón (Llamas de la Ribera), Galiza (Viana do Bolo)  ya xentes del conceyu d'Ayande, amás de los Sidros de Valdesoto.
nel conceyu Sieru

Poro, lo que más mos lleva echar el güeyu son los Sidros, qu'equí tan a la  mandrecha. El fin de selmana non foi mui propiciu pa los defiles pela cai, ya que na Pola fízose nel mercáu d'abastos el sabadu pela tardi; ya'l domingu tuvu que cancelláse'l que se diba facer pelas caleyas de Valdesotu, ya entós, fízose na cancha cubierta de Faes. Ellí, ya pa finar la folixa, tuvu llugar la representación de les  Comedies, que normalmente, fáese dempués del desfile delantre la ilesia.

Ye una folixa, onde la xente los pueblos participa en forma, sacando-yos pa xintar ya bébora a los que van tras el desfile a las puertes las sos cases. Per esu, faigovos saber que'l añu que vién ya un bon llugar pa saber daqué más alrodiu d'esta folixa milenaria ya pa conocer,tamién, alrodiu d'otros pueblos ya los sos vezos. Yo, de xuru, voi tar nella.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoy, voy a hablaros acerca de una fiesta de la cual no sabía. Se llama el Domingo de Sidros y Comedias. Se celebra en la parroquia de Valdesoto (Siero), que es donde vivo desde hace unos meses.

Todo gira en torno a unos personajes llamados los Sidros. Aunque es más normal conocerlos en el resto del país como Guirrios; por ejemplo en los municipios de Llaviana, Samartin del Rei Aurelio y Llangréu, así como el Guirrio de Ponga. Hay costumbres parecidas en otros municipios como los Zamarrones en L.lena, los Bardancos de Casu y los Reises de Ibias. Es desconocido su origen en el tiempo. Se puede citar que Costantino Cabal nos habla de que la palabra Guirrio viene del latín (guirrere, que significa saltar de alegría).

La fiesta,organizada por  la peña "El Cencerru", que la recuperó en el año 2004. La fiesta, además, celebra otros actos a su alrededor. El evento de las VI Jornadas de Máscaras de Invierno (11, 12 y 13 de enero del 2013) conlleva un encuentro Astur-Luso, el primero, en el que hay una Feria de Productos Astures y Lusos, también unas Jornadas Gastronómicas Astur-Lusas "Bacalhaucom todos" y el DOmingo de Sidros y Comedias. Hubo desfiles el sábado por las calles de La Pola con grupos de Portugal (Aveiro), Galiza (Viana do Bolo), Lleón (Llamas de la Ribera), gentes del municipio de Ayande ylos propios Sidros de Valdesoto.

Sin embargo,lo que más nos llama la atención son los Sidros. El fin de semana no fue muy propicio para los desfiles por las calles, ya que en La Pola tuvo que hacerse en la plaza de Abastos y el domingo tuvo que cancelarse el que se iba a celebrar por las calles de Valdesoto, y entonces se llevó a cabo en la cancha deportiva de Faes. Allí, para finalizar la fiesta, tuvo lugar la representación de las Comedias que, normalmente, se celebra delante de la iglesia.

Es una fiesta, donde hay participación de todos los vecinos, que sacan a las puertas de sus casas comida y bebida para los que van en el desfile y tras él. Por eso, os invito  a que el año que viene os acerqueis para saber un poco más acerca de esta fiesta milenaria y, también, para saber más acerca de las costumbres de otros pueblos. Yo, seguro, voy a estar en ella.



No hay comentarios:

Publicar un comentario